Organisatie & Verenigingsstructuur JoBos 22 januari 2024

De Flevoschool is een vereniging

De Flevoschool, opgericht in 1926, is een basisschool voor algemeen bijzonder onderwijs, beheerd door de vereniging “De Flevoschool”. Uitgangspunt van een algemeen bijzondere basisschool is de gelijkwaardigheid van alle levensbeschouwingen en maatschappelijke stromingen. Het onderwijs is erop gericht dat de leerling een levensvisie kan opbouwen en van daaruit een eigen inbreng kan hebben met respect en begrip voor de levens- en maatschappijvisie van anderen.

De organisatie van onze school is volgens dit model opgebouwd:

De Flevoschool is een vereniging, waarvan de leden bestaan uit alle ouders met kinderen op de school. Het beheer berust bij een uit de leden gekozen bestuur. Jaarlijks wordt tenminste één ledenvergadering belegd. Op deze vergadering komen zaken van beleidsmatige, financiële en huishoudelijke aard aan de orde. Voor meer informatie wordt verwezen naar de statuten van de schoolvereniging. Daarnaast wordt in het Schoolplan uitgebreider stilgestaan bij de uitgangspunten van het beleid van de Flevoschool.
Ouderbijdrage
voor de Flevoschool
01

Voor de Flevoschool is de bekostiging door de overheid de belangrijkste bron van inkomsten waarmee we als school onze kerntaken moeten kunnen financieren.

Daarnaast worden de ouders om een vrijwillige ouderbijdrage gevraagd. Met deze bijdrage zijn wij in staat de kinderen een fors aantal additionele zaken aan te bieden. Hierbij kan gedacht worden aan de inzet van vakleerkrachten en extra onderwijsondersteuning, maar ook een grote variëteit aan culturele excursies, schoolreisjes, extra digitale ondersteuning en jaarlijkse vieringen. Naast de ouderbijdrage worden verder geen  bijdrages of vergoedingen gevraagd.

Klassenouders & Activiteiten commissie
02

Elke klas op De Flevoschool heeft twee klassenouders. De taken van een klassenouder bestaan onder andere uit het ondersteunen van de leerkracht bij extra activiteiten in en buiten de klas zoals bijvoorbeeld bij schooluitjes, feesten, knutselprojecten, etc. De klassenouders coördineren de inzet van (andere) ouders voor deze leuke, spannende extra activiteiten.

Daarnaast vormen alle klassenouders samen de activiteitencommissie. Deze commissie heeft als taak het organiseren en voorbereiden van binnen- en buitenschoolse activiteiten (Sinterklaas, Kerstmis, jaarprojecten, schoolvoetbal, avondvierdaagse, sportdag, eindejaarsfeest, …) voor de kinderen, in samenwerking met de leerkracht, met als doel de kinderen een gezellige schooltijd te bezorgen.

Het Bestuur
03

De vereniging De Flevoschool kiest uit het midden van haar leden een bestuur. Als bestuur zijn wij nauw betrokken bij het reilen en zeilen op De Flevoschool. Als bestuur zijn wij uiteindelijk verantwoordelijk voor het wel en wee van de school, zowel op beleidsmatig als op financieel vlak. Het bestuur geeft daar uitvoering aan door in zeer nauwe samenwerking met de directie ‘de grote lijnen’ te bewaken op het gebied van onderwijs, team, gebouw en ondersteunende middelen en vanzelfsprekend financiën.

Het huidige bestuur bestaat uit:

• Arjan Minnigh – voorzitter
  • Maria de Graaf – secretaris
  • Jurjen Berger – penningmeester
  • Lenneke Persons – algemeen lid, portefeuille HR
  • Leonie Brandt Corstius – algemeen lid

Ouders kunnen altijd contact opnemen met het bestuur via bestuur@flevoschool.nl