Onze visie op basisonderwijs JoBos 27 november 2023

Onze visie op basisonderwijs

De meeste kans op succesvol functioneren in de maatschappij heb je met de combinatie van een stevige basiskennis, unieke talenten en een evenwichtige persoonlijkheid. Wij helpen uw kind deze drie aspecten in goede balans te ontwikkelen.

ONZE MISSIE
Wij leren niet voor school, maar voor het leven
UITSTEKEND BASISAANBOD

Vanzelfsprekend wordt elke leerling op De Flevoschool onderwezen in de vakken die wettelijk verplicht zijn. Deze vakken vormen een belangrijke basis. De Flevoschool biedt een uitstekend basisaanbod voor de verplichte vakken en streeft hierbij naar onderwijs van de hoogste kwaliteit.

Door deze vakken op hoog niveau aan te bieden, zorgen we dat onze leerlingen de school verlaten met een complete, brede basiskennis. Dit biedt een prima fundament voor een verdere opleiding en studie.

UNIEKE TALENTONTWIKKELING

Ieder kind is anders. De één is goed met zijn handen, de ander is meer een denker. Zij houdt ervan de dingen logisch te beredeneren, hij is impulsief en creatief. In een kleine school als De Flevoschool leert elke leerkracht de kinderen vanaf jonge leeftijd kennen. Zo ontdekken we al vroeg wat van elk kind de talenten en de passie zijn en zorgen we ervoor dat iedere leerling het onderwijs krijgt dat bij hem of haar past.

Bij de ontwikkeling van de kinderen houden wij rekening met de eigenheid van de kinderen, hun verschillen in ontwikkeling, begaafdheden, interesses en motivaties. Naast de cognitieve ontwikkeling wordt ook ruim aandacht besteed aan de ontwikkeling van creatieve, fysieke en sociaal-emotionele eigenschappen van de kinderen in een veilige omgeving. Dat wordt zowel door de vaste groepsleerkrachten als door verschillende vak- en gastdocenten verzorgd.

HUMANITAIRE NORMEN EN WAARDEN

Hoeveel kennis en talent je ook hebt, je kunt pas echt goed functioneren als je ook lekker in je vel zit en stevig in je schoenen staat. Wij werken daarom bewust aan de ontwikkeling van de persoonlijkheid van ‘onze’ kinderen en wij leren hen om op verantwoorde wijze zelfstandig weloverwogen keuzes te maken.

Dat doen wij op basis van humanitaire normen en waarden. Hierbij krijgt overigens het ‘omgaan met anderen’ veel nadruk. We letten scherp op het behouden van een goede groepsdynamiek en voeren zo ook een actief beleid tegen pesten, met speciale lesprogramma’s en strategieën voor zowel degenen die pesten als voor degenen die gepest worden.

Interesse

Een kind mag aangemeld worden op de basisschool vanaf het moment dat het 3 jaar wordt. Dit is wettelijk vastgelegd. Wel kunt u vanaf de geboorte aangeven dat u interesse heeft om uw kind aan te melden. U kunt hiervoor het interesse formulier gebruiken.

De leerkrachten zijn de sleutel tot het succes

Talentontwikkeling van elke leerling vraagt een focus op het leerproces van de leerlingen en het verbeteren daarvan. Tegelijkertijd vraagt het aandacht voor het individu en de individuele benadering van talent. De leerkracht is en blijft hierbij de sleutel tot succes. Daarom investeren we als De Flevoschool in de kwaliteit en ontwikkeling van onze leerkrachten en de onderlinge samenwerking binnen het team.

De Flevoschool is een lerende organisatie

Om onderwijs van de hoogste kwaliteit te kunnen blijven bieden, is het noodzakelijk een lerende cultuur te hebben. Inzicht in cijfers en resultaten over hoe onze school het doet, leidt tot inzichten om van te leren en beter van te worden, niet om af te rekenen. Er moet een veilige omgeving zijn, waarin leerkrachten open over prestaties en verbeterpunten durven te praten. Leren doe je samen op alle niveaus in de organisatie, waaronder op bestuurs-, management-, team- en leerkrachtniveau. Maar bovenal staat of valt een lerende cultuur bij de passie van professionals om hun werk elke dag een beetje beter te willen doen.

De Flevoschool heeft vertrouwen in de leerlingen

De Flevoschool streeft ernaar haar leerlingen voor te bereiden op de best passende volgende stap in hun schoolloopbaan. En omdat ieder kind anders is, kan ook de uitkomst voor ieder kind anders zijn. De school en haar leerkrachten zetten zich ervoor in de leerlingen uit te dagen hun individuele talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Dat vergt flexibiliteit bij het aanbieden van de lesstof en daar voor bieden wij als school de ruimte toe.

De Flevoschool werkt samen met haar omgeving

De Flevoschool is een schoolvereniging en nog één van de weinige zelfstandige basisscholen in de regio en neemt haar maatschappelijke rol zeer serieus. Zo worden leerlingen actief betrokken bij maatschappelijke thema’s die spelen in Huizen of in de regio. Daarnaast wordt samengewerkt met diverse organisaties, zoals de gemeente, Stichting Kinderopvang Huizen en andere scholen. Maar zeker ook de samenwerking met ouders vinden wij van groot belang. Tenslotte hechten wij eraan op de juiste wijze verantwoording af te leggen aan diezelfde omgeving over zowel het te voeren beleid als de financiële verslaglegging en zoeken we daarbij actief de dialoog met verschillende belanghebbenden.